Fello

Fello är ett relativt nystartat bolag inom telekommunikation som med hjälp av Telias nät vill göra det enklare för kunden att använda mobilen. Fello grundades i Göteborg år 2014 av ett syskonpar i syfte att erbjuda en mobiloperatörstjänst med full fokus på kundtjänst. Tack vare att Fello nyttjar Telias nät har de en utbredd täckning. Fello är ett Internetbaserat företag och har inga fysiska butiker.


Fello Mobilabonnemang

 OperatörAbonnemangPrisSurfSamtalSMS-MMSMobilnätNästa steg
1
Hallon0.5 GB95 kr/mån0.5 GB/månFriaFriaTeliaBesök
2
Hallon2 GB145 kr/mån2 GB/månFriaFriaTeliaBesök
3
Hallon4 GB195 kr/mån4 GB/månFriaFriaTeliaBesök
4
Hallon7 GB245 kr/mån7 GB/månFriaFriaTeliaBesök
5
Hallon20 GB345 kr/mån20 GB/månFriaFriaTeliaBesök

Välj ett abonnemang från Fello ovan eller jämför mobilabonnemang med andra operatörer.

Fello har fem olika abonnemang som baseras på hur mycket surf du använder. Skulle du ha en viss mängd surf över en månad så sparas det till nästa månad, upp till maximalt 25 GB. Med alla abonnemang kan du ringa och SMS:a obegränsat. Ingen av abonnemangen har någon bindningstid och du kan säga upp abonnemanget med omedelbar verkan när du vill. Från Sverige har du också fria samtal och fria SMS i hela världen. Du har en ångerrätt på 14 dagar som innebär att du får pengar tillbaka om du redan hunnit betala in en månadsavgift.

Fastpris 0.5GB

Det här abonnemanget kostar 47,50 kronor i månaden och 95 kronor efter två månader. Du får 0.5 GB surf varje månad, fria samtal, SMS och MMS. Du kan när som helst säga upp abonnemanget eller uppgradera till ett abonnemang med mer surf.

Fastpris 2GB

Med 2 GB i månaden samt fria samtal och SMS betalar du 72,50 kronor de två första månaderna, därefter 145 kronor/månaden. Oanvänd surf sparas och det finns heller ingen bindningstid med detta abonnemang.

Fastpris 4GB

4 GB är för många en rimlig månadspott för surf, och med detta abonnemang får du utöver 4 GB även fria SMS och samtal. All surf du inte använder sparas över till nästa månad. Abonnemanget utan bindningstid kostar 97,50 kronor de två första månaderna, och efter det 195 kronor/månaden.

Fastpris 7GB

Med 7 GB i månaden betalar du till att börja med 122,50 kronor, och efter två månader övergår avgiften till 245 kronor varje månad. Fria samtal och SMS/MMS ingår samt att surfen sparas och du när som helst kan säga upp eller byta abonnemang.

Fastpris 20GB

Med 20 GB i månaden betalar du 175,20 kronor i månaden till att börja med, och efter två månader 345 kronor. Fria samtal samt SMS/MMS ingår även här och du kan avsluta abonnemanget när du vill. Du kan överföra surf till nästa månad, men endast upp till totalt 25 GB.

Studentabonnemang, barnabonnemang, senior

Fello har även studenterbjudanden enligt samma princip som ordinarie abonnemang. Här kan du välja mellan fyra olika varianter med lite mer surf än ordinarie paket. Du kan välja mellan 1 GB surf för 47,50/95kronor i månaden, 3 GB surf för 72,50/145 kronor/månaden, 7 GB surf som innebär 97,50/195 kronor i månaden samt 20 GB för 147,50 respektive 295 kronor efter två månader. Studentabonnemanget innebär även att du kan pausa ditt abonnemang upp till ett år och även surfa helt fritt inom EU/EES.

Samma upplägg har barnabonnemanget för personer under 18 år, med den skillnaden att du kan ha en spärr för extra kostnader som surf och utlandssamtal. Det är förälderns personnummer som kommer vara registrerat på abonnemanget. Abonnemanget för dig över 55 år har samma upplägg som studenterbjudandet med samma fyra alternativ att välja mellan.


Täckning

FelloDå Fello använder sig av Telias nät innebär det ett fulltäckande 4G-nät, samt även 3G- och 2G-täckning. Då svarstiderna är som lägst på Telias nät innebär det att du surfar snabbt. På Fellos hemsida finns även en täckningskarta där du kan se hela Telias nät och söka dig fram på ort, kommun, postnummer och gata för att se hur täckningen ser ut hos dig eller dit du ska resa.


Support

Fello kundtjänst är öppen alla vardagar mellan klockan 08.00 och 17.00 och finns att nå via telefon, mejl, chatt och sociala medier. Du kan ringa till kundtjänst på telefonnummer 0770-332222 och även nå Fello på hello@fello.se där du garanteras svar inom 24 timmar. Vill du ha svar direkt kan du starta en chatt som också är tillgänglig under samma kontorstider. Det finns även en tjänst som heter “Ring upp mig” där du knappar in ditt telefonnummer och istället blir uppringd av Fello. Vill du snabbt få reda på uppdateringar finns Fello även på Facebook och Instagram.

Längst ner på Fellos hemsida finns en sektion som heter Frågor & Svar där du kan söka bland de vanligaste frågorna samt under kategorierna beställning, teknisk support, utomlands och betalningsfrågor. Det finns även en prislista där du kan gå in och se vad samtal och surf med Fello kostar i olika länder.


Mina sidor och betalningsmetoder

Under “Mina sidor” kan du logga in och hantera allt som rör ditt abonnemang, som att se hur mycket surf du använt, uppdatera personliga uppgifter och hämta fakturor. När du skapat ett konto kan du även logga in med Facebook om du använder samma mejl som hos Fello.

Hos Fello kan du betala din faktura på två olika sätt, antingen genom faktura eller kortbetalning.


Fakturabetalning

Väljer du att betala med faktura görs även en kreditupplysning. Fakturan skickas sedan ut månadsvis och beloppet du ska betala är det som står på avin. Du betalar abonnemangsavgift för nuvarande månad, men avgifter som inte ingår i ditt fasta abonnemang kommer med nästkommande faktura.

Du kan välja att betala med mejlfaktura som skickas utan kostnad till din e-mail. Det går även att få en pappersfaktura mot en avgift på 29 kronor. Både e-faktura och autogiro kan du godkänna genom din Internetbank, och är gratis. Med autogiro kan det dock ta upp till fem dagar innan aktivering, därför är det bra att hålla koll på när fakturan ska betalas.


Kortbetalning

Kortbetalning sker via DIBS och här tas generellt ingen kreditupplysning. Du betalar också månadsavgiften i förskott, men går betalningen inte igenom efter tre försök kommer du inte kunna använda abonnemanget för utgående trafik. För att låsa upp igen kontaktar du kundtjänst. Det tas även en kreditupplysning om du vill använda ditt abonnemang i utlandet.


Relaterade sidor


Referenser

  1. Fello.se
  2. “Telekområdgivarna”
  3. “PTS”

Sidansvarig

Eva Nilsson
Eva Nilsson
Eva Nilsson är sakkunnig inom telekomfrågor (bl.a. mobilabonnemang och mobilt bredband) och har som ambition att säkerställa att den här sidans innehåll alltid är korrekt och aktuellt. Som konsument bör du dock alltid kontrollera de dagsaktuella uppgifterna på egen hand. Om du har förslag på hur innehållet kan förändras eller förbättras så kan du använda formuläret på kontaktsidan.
Fello
Genomsnitt 4.6 (91.05%) baserat på 38 betyg

Senast uppdaterad: 2018-05-25 av Eva Nilsson